Jaká byla konference Mapy jsou pro každého, která se letos konala počátkem června v Milovech na Vysočině?
Zácpy, znečištěné ovzduší, nehody a kolonizace vzácného prostoru v ulicích měst motorovou dopravou jsou problémy, které univerzálně spojují města na celé planetě. Problémy městské motorové mobility kromě předem marných pokusů o řešení skrze zkapacitňování komunikací a parkování však přitahují i inovátory nabízející nestandardní řešení. Mezi inovátory se dnes řadí i globální koncerny typu VW či Toyota, které rozpoznaly, že klasické individuální automobilové dopravě ve městech dlouhodobě zvoní hrana.
Příležitostí pro automobilový průmysl, je změna orientace z „pouhé“ výroby a prodeje aut na prodej a zajišťování mobility. Automobilky hledají nové byznys modely a řešení mobility, které nahradí očekáváný výpadek tržeb způsobený nižšími prodeji automobilů.
Ultimátním cílem je provoz autonomních vozidel – pojízdných pohovek a kanceláří, komunikujících s okolními automobily a prostředím, a které se obejdou bez člověka jako řidiče.
Komplexní řešení zahrnuje více segmentů mobility, například tvorby systémů chytrého parkování, sdílení aut a jízd, tzv. carsharing a carpooling.
Na konferenci Mapy jsou pro každého zazněly i další příspěvky, které se dotýkaly mobility. Příspěvek „Mrtvá města?“ si skrze porovnání fotografií náměstí různých měst vtipně hraje s představou, že parkoviště na centrálních náměstích přináší „život“ do města. Příspěvek „Kudy se lidé dopravují do práce?“ ukazuje možnosti mapování mobility obyvatel měst za použití digitálních technologií.
Zástupce firmy Alta Go se věnoval podpoře nemotorové mobility ve městě. A z referátu „Využití fuzzy modelů při hodnocení obtížnosti cyklotras“ vyplynulo, že navigace pro lidi, cestující na kole, může být mnohem sofistikovanější, než si běžně dovedeme představit.
Referáty
Pokud si chcete přečíst jednotlivé referáty, máme jejich přehled.
- Trendy v chytré mobilitě, jak na ně reagují automobilky a jaké budou mít dopady na infrastrukturu a informační systémy měst a obcí (Jarmila Plachá, ŠKODA AUTO DigiLab)
- Data jako platidlo, banka jako služba (Michal Cádra, Česká spořitelna)
- Pořizujeme data chytře – máme chytré uživatele (Vladimír Plšek, TopGis)
- Kudy se lidé dopravují do práce? Nástroje pro uživatelské generování dat o dopravním chování (Michal Šindelář, Nadace Partnerství)
- Využití UAV v Pardubickém kraji (Oldřich Mašín, Pardubický kraj)
- Portál územního plánování obcí Kraje Vysočina – služba pro obce i veřejnost (Roman Bukáček, Lubomír Jůzl, Kraj Vysočina)
- Aktualizace polohy podpěrných bodů VN v GIS společnosti E.ON (Libor Straka, E.ON Česká republika)
- Dokumentace v E.ON od zadání stavby po zapracování do GIS (Irena Karásková, E.ON Česká republika)
- Evidence a provoz centrálního zásobování teplem (Tomáš Morys, Tehos)
- Kartografie pro školy – praktické zkušenosti (Jan Ptáček, Kartografie Praha)
- Školní atlasy na monitorech a tabletech (Radek Churaň a Lenka Olivová, Kartografie Praha)
- AGISED – Integrace obrazových materiálů s daty ze senzorové sítě pro zemědělství (Vilém Pechanec, UPOL, Přírodovědecká fakulta, Katedra geoinformatiky)
- ALTA Go: Infrastruktura a design pro cyklisty a pěší (Daniel Mourek, Nadace Partnerství)
- Využití fuzzy modelů při hodnocení obtížnosti cyklotras (Pavel Kolisko, Jihomoravský kraj)
- GIS pro lepší management stromů (Michal Veselý, Nadace Partnerství)
- Riverchange – Monitoring dlouhodobých změn biologické diverzity tekoucích vod v období klimatické změny (Josef Beneš, Hydrosoft Veleslavín)
- Správa a webové prezentace 3D dat Prahy (Kateřina Hynková, IPR Praha)
- Technická mapa pro každého (Michal Souček, Plzeňský kraj)
- Správa hřbitova – graficky snadno a přehledně (Markéta Papaková, Digis)
- Mrtvá města? (Michal Souček, Plzeňský kraj)
- Je tvorba map věda? (Miroslav Rychtařík, Úřad vlády)
- Od geodat k hernímu světu (Ivan Buchta, Bohemia Interactive)